Okuma Süresi : 2 Dakika
6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu, kişisel verilerin ilgilileri için kademeli bir başvuru usulü öngörmüştür. İlgili kişiler öncelikle Kanunun uygulanması ile ilgili taleplerini veri sorumlusuna iletecek, bu prosedürün sonuçsuz kalması halinde KVK Kuruluna şikayet yoluna gidebileceklerdir. İlgili başvuru yolu tüketilmeden Kurula şikâyet yoluna gidilemeyecektir.
Bu kapsamda; Kişisel Verileri Koruma Kanunu’nun 11. Maddesi uyarınca ilgili kişilerin, veri sorumlusuna başvurarak; kendileriyle ilgili kişisel verilerin işlenip işlenmediğini öğrenmek, işlenmişse bunlara ilişkin bilgi talep etmek, kişisel/özel nitelikli verinin içeriğinin eksik veya yanlış olması halinde bunların düzeltilmesini, hukuka aykırı olması halinde ise silinmesini, yok edilmesini ve buna göre yapılacak işlemlerin verilerin açıklandığı üçüncü kişilere bildirilmesini ve verilerin kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle meydana gelen zararlarının giderilmesini talep etme hakları bulunmaktadır.
Veri Sorumlusuna Başvuru Usul ve Esasları Hakkında Tebliğ ile veri sorumlusuna yapılacak başvuruların yöntemi belirlenmiştir. Buna göre ilgili kişiler; yazılı olarak veya bahse konu Tebliğde yer verilen kayıtlı elektronik posta (KEP) adresi, güvenli elektronik imza, mobil imza ya da veri sorumlusuna daha önce bildirilen ve veri sorumlusunun sisteminde kayıtlı bulunan elektronik posta adresini kullanmak suretiyle veya başvuru amacına yönelik geliştirilmiş bir yazılım ya da uygulama vasıtasıyla veri sorumlusuna başvuruda bulunabilecektir. Bu kapsamda; ilgili kişinin söz konusu yöntemleri kullanarak yaptığı başvurunun, talebin niteliğine göre en kısa sürede ve en geç 30 gün içerisinde veri sorumlusu tarafından cevaplandırılması gerekmektedir.
Bununla birlikte; ilgili kişiler veri sorumlusuna yaptıkları başvurunun reddedilmesi, veri sorumlusunca verilen cevabın yetersiz bulunması ve/veya süresinde cevap verilmemesi hallerinde veri sorumlusunun cevabını öğrendiği tarihten itibaren otuz ve her halde veri sorumlusuna başvuru tarihinden itibaren altmış gün içinde KVK Kuruluna şikâyette bulunabilecektir.
Ayrıca; kişilik hakları ihlal edilenlerin, genel hükümlere göre tazminat davası açma hakları da mevcuttur. Başvuru yoluna gitmenin zorunlu, şikâyet yoluna gitmenin ise ihtiyari olması sebebiyle, başvurusu zımnen veya açıkça reddedilen ilgili kişinin bir yandan Kurula şikâyette bulunabilmesi, aynı zamanda da veri sorumlusuna karşı doğrudan yargı yoluna gidebilmesi mümkündür.