- /
- By admin1
KİŞİSEL VERİLERİ KORUMA KURULUNA ŞİKAYET VE İNCELEME SÜRECİ
KURULA ŞİKÂYET
6698 sayılı Kanun’un 14. maddesi ile Kurula şikâyet konusu düzenlenmiştir. Buna göre; Kanun’un 13. maddesi kapsamında yapmış olduğu başvurunun reddedilmesi, verilen cevabın yetersiz bulunması veya süresinde başvuruya cevap verilmemesi hallerinde ilgili kişi, veri sorumlusunun cevabını öğrendiği tarihten itibaren 30 ve her halde başvuru tarihinden itibaren 60 gün içinde Kurula şikâyette bulunabilecektir.
Bu kapsamda Kanun’un 13. maddesinde düzenlenen başvuru, zorunlu bir başvuru yolu olup bu yol tüketilmeden şikâyet yoluna gidilemeyecektir. Başvuru yoluna gitmenin zorunlu, şikâyet yoluna gitmenin ise ihtiyari olması sebebiyle, başvurusu zımnen veya açıkça reddedilen ilgili kişinin bir yandan Kurula şikâyette bulunabilmesi, diğer yandan ise adli veya idari yargı yoluna gidebilmesi mümkün olabilecektir.
Örneğin; veri sorumlusu tarafından ilgili kişinin izni olmaksızın telefonuna reklam ve kampanya içerikli SMS gönderildiği durumlarda ilgili kişi; veri sorumlusuna yazılı veya elektronik ortamda başvurarak talebini bildirebilecektir. Veri sorumlusu ilgili kişinin talebine 30 gün içerisinde cevap vermekle yükümlüdür. Veri sorumlusundan aldığı cevaba göre ise ilgili kişi isterse Kurula şikâyet yoluna gidebilecektir.
Öte yandan veri sorumlusuna hiçbir şekilde ulaşılamadığı, veri sorumlusunun tespitinin sağlanamadığı durumlarda ilgili kişi elinde kanıtlanabilir nitelikte belge olmak kaydıyla, doğrudan Kurula şikâyet yoluna gidebileceği de gözden kaçırılmamalıdır.
ŞİKÂYET ÜZERİNE VEYA RESEN İNCELEMENİN USUL VE ESASLARI
6698 sayılı Kanun’un 15. maddesi ile Kurul tarafından yapılacak incelemenin usul ve esasları düzenlenmiştir. Buna göre Kurul, şikâyet üzerine veya ihlal iddiasını öğrenmesi halinde resen, görev alanına giren konularda gerekli incelemeyi yapabilecektir. Bu inceleme şikâyete ya da resen öğrenilen şikâyet konusuna özgü olacaktır.
Bu kapsamda 3071 sayılı Dilekçe Hakkının Kullanılmasına Dair Kanun’un 6. maddesinde belirtilen şartları taşımayan ihbar ve şikâyetler incelemeye alınmayacaktır.
Veri sorumluları, devlet sırrı niteliğindeki bilgi ve belgeler hariç, talep edilen bilgi ve belgeleri Kurula 15 gün içinde göndermek veya gerektiğinde yerinde inceleme yapılmasına imkân sağlamak zorundadırlar.
Şikâyet üzerine Kişisel Verileri Koruma Kurulu, talebi inceleyerek ilgililere bir cevap verecektir. Şikâyet tarihinden itibaren 60 gün içinde Kurul tarafından cevap verilmezse talep reddedilmiş sayılacaktır. (Kurulun resen yapacağı incelemeler yönünden herhangi bir süre öngörülmemiştir.) Buna göre, şikâyet tarihinden itibaren 60 günlük sürenin geçmesiyle idari yargıda dava açma süresi başlayacaktır.
Şikâyet üzerine veya resen yapılan inceleme sonucunda, ihlalin varlığının anlaşılması hâlinde ise Kurul, tespit ettiği hukuka aykırılıkların veri sorumlusu tarafından giderilmesine karar vererek ilgililere tebliğ edecektir. Bu kararın, veri sorumlularınca tebliğinden itibaren gecikmeksizin ve en geç 30 gün içinde yerine getirilmesi elzemdir.
Unutulmamalıdır ki; telafisi güç veya imkânsız zararların doğması ve açıkça hukuka aykırılık olması hâlinde, Kurul’a veri işlenmesinin veya verinin yurt dışına aktarılmasının durdurulmasına karar verme yetkisi de tanınmıştır.
Örneğin; 6698 sayılı Kanuna açıkça aykırılık teşkil etmesi durumunda Kurul, 18. madde kapsamında idari para cezası uygulayabileceği gibi, telafisi güç veya imkânsız zararların doğması halinde, veriye erişimin kısıtlanmasına, verinin işlenmesine veya yurt dışına aktarılmasının durdurulmasına da karar verebilecektir.

Sosyal medya hesaplarımız
Desafe olarak KVKK danışmanlığı, VERBİS kaydı ve kişisel verilerin korunması alanında sunduğumuz yenilikçi çözümlerle sektörde fark yaratmaya devam ediyoruz. Kurumsal değerlerimiz, uzman ekibimizin başarı hikayeleri ve sektördeki güncel gelişmelerle ilgili paylaşımlarımızı sosyal medya hesaplarımızdan takip ederek, firmamızın bilgi güvenliği ve veri koruma alanındaki çalışmalarını yakından inceleyebilirsiniz.