SOHBET ROBOTLARI HAKKINDA BİLGİ NOTU

 

Sohbet Robotu (Chatbot) Nedir?

Sohbet robotu, kullanıcının bir arayüz aracılığı ile kendisine verdiği görevleri/direktifleri yerine getirmeye çalışan, son kullanıcıyla insan konuşmasını simüle eden bir yazılım olarak tanımlanabilecektir.

Kullanıcı, sohbet robotu ile iletişime geçtiğinde sohbet robotunun, kullanıcı tarafından verilen girdileri anlaması gerekmektedir. Sohbet robotları, kullanıcıların girdilerini anlamak için ise doğal dil işleme (Natural Language Processng-NLP) tekniklerinden faydalanacaktır.

Yapay zekâ uygulamaları ile desteklenmesiyle karşımıza çıkan “yapay zekâ sohbet robotları” ise kullanıcıların girdileri doğrultusunda sadece talebi anlamakla kalmayıp bağlam, niyet, duyguyu da anlamlandırarak ve gerçekleştirilen her bir konuşma ile kullanıcı hakkında bilgi elde ederek kendisini diğer sohbet robotlarından daha akıllı kılmaktadır. Ayrıca, yapay zekâ sohbet robotlarının, kullanıcılarla önceki etkileşimlerinden elde ettikleri bilgi ile süreklilik arz eden öğrenme ve gelişme sürecine sahip olmaları da onları diğer sohbet robotlarından ayıran bir diğer özellikleridir.

Yapay Zekâ Sohbet Robotları Ne İşe Yarar?

Yapay zekâ sohbet robotları;

 

  • Müşteri destek,
  • Soru cevaplama,
  • Kod oluşturma ve programlama,
  • Bilgi arama,
  • Metinleri kontrol etme ve gözden geçirme,
  • İçerik oluşturma,
  • Çeviri yapma
  • Duygu analizi gerçekleştirme

 

gibi işlevler ile insan ihtiyacını en alt seviyeye indirerek ve zaman, maliyet ve performans açısından fayda sağlayarak kullanıcıların, kısa zamanda bilgi, çözüm veya sonuç elde etmesini mümkün kılmaktadır.

Özellikle, OpenAI’ın ChatGPT, Apple’ın Siri, Amazon’un Alexa ve Google’ın Gemini gibi tüketicilere yönelik iyi bilinen akıllı sanal asistanlarının örnek gösterileceği üzere pek çok yapay zekâ sohbet robotu uygulaması günlük hayatta gitgide yaygınlaşmaktadır.

Hangi Kişisel Veriler İşlenir?

Yapay zekâ destekli sistemler, en iyi performansla çalışabilmek için doğası gereği çeşitli ve büyük miktarlarda veriye ihtiyaç duymaktadırlar. Bu çerçevede, uygulamanın kullanıldığı yere ve amaca bağlı olarak işlenen veriler de farklılık arz etmekle beraber, hizmet sağlamak, yönetmek, sürdürmek ve/veya analiz etmek, daha iyi bir kullanıcı deneyimi sağlamak, hizmetler geliştirmek, kullanıcılar ile iletişime geçmek, bilgi teknolojileri sistemlerinin güvenliğini sağlamak, yeni programlar ve hizmetler geliştirmek, yasal yükümlülüklerin yerine getirilmesi ve veri sorumlularının meşru menfaatlerinin korunması gibi birçok amaçla kişisel veriler işlenebilmektedir.

Yapay zekâ sohbet robotları kullanılırken temel olarak;

  • Bir hesap oluşturduğunuzda; adınız, iletişim bilgileriniz, hesap kimlik bilgileriniz, ödeme kartı bilgileriniz ve işlem geçmişiniz de dahil olmak üzere hesap bilgileri,
  • Uygulamalar kullanıldığında sağlanan girdilere, dosya yüklemelerine veya geri bildirimlere dahil olan içerik bilgileri,
  • Gönderilen mesajların içeriği ve iletişim bilgileri,
  • Sosyal medya sayfaları ile iletişimde bulunulduğunda verilmesi seçilen sosyal medya bilgileri,
  • Tarayıcının veya cihazın otomatik olarak gönderdiği İnternet Protokolü (IP) adres, tarayıcı türü ve ayarları, erişim zamanları, bilgisayar veya mobil cihazın türü gibi bilgiler,
  • Çerez bilgileri ile kişiler tarafından sağlanan (metin içeriği, konuşma ve ses verisi vb.) diğer veriler işlenebilmektedir.

 

Sohbet Robotu Uygulamaları Geliştirilirken Nelere Dikkat Etmelidir?

  • Kişisel verileri işlemeye başlamadan önce risk değerlendirmesi yapılmalıdır.
  • Hukuka uygun veri işleme bakımından ilgili yasal düzenlemeler dikkate alınmalı ve insan odaklı bir yaklaşım sergilenmelidir.
  • Uygulamalar oluşturulurken hesap verebilirlik ilkesine uygun hareket edilmelidir.
  • Kişisel veri işleme faaliyetleri, kişisel veriler koruma mevzuatında belirlenen genel ilkelere uygun gerçekleştirilmelidir.
  • Kişisel veriler 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanununun 5’inci ve 6’ncı maddelerine uygun olarak işlenmelidir.
  • Kişisel veriler işleniyorsa bunun yasal dayanağı açıkça belirtilmelidir.
  • 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanununun 10. maddesi çerçevesinde veri sorumluları, kişisel verilerin elde edilmesi sırasında aydınlatma yükümlülüğünü yerine getirmelidir.
  • Kişisel veri güvenliğine ilişkin gerekli teknik ve idari tedbirler alınmalıdır.
  • Yapay zekâ alanında faaliyet gösteren geliştiriciler, üreticiler, servis sağlayıcılar ve karar alıcılar için Kişisel Verileri Koruma Kurulu tarafından belirlenen tavsiyelere dikkat edilmelidir.
  • Veri sorumlusu ya da veri işleyenler kişisel verilerin korunması mevzuatı kapsamındaki yükümlülüklerini yerine getirmelidir.
  • Çocuklara yönelik olarak yaş tespitinin doğru ve güvenilir şekilde yapılması gerekmektedir.
  • Özellikle çocukların olumsuz deneyimler yaşamasını engellemek için proaktif bir yaklaşım benimsenmelidir.

 

Categories Makale